Viskas visuomenėje gali jaustis orientuota į optimizavimą – ar tai būtų standartizuoti bandymai, ar dirbtinio intelekto algoritmai. Mes mokome žinoti, kokio rezultato norite pasiekti, ir rasti kelią link to.
Kennethas Stanley, buvęs „OpenAI“ tyrinėtojas ir naujos socialinės žiniasklaidos platformos „Maven“ įkūrėjas, daugelį metų skelbė, kad toks mąstymo metodas yra neproduktyvus, jei ne tiesiog žalingas. Užuot suteikę prioritetą tikslams, Stanley sako, kad turėtume teikti pirmenybę serendipiškumui.
„Kartais, norėdami rasti tuos žingsnius, kurie atves į mums rūpimus dalykus, turime nukrypti nuo tikslo kelio ir pereiti į įdomybių kelią“, – vaizdo interviu „TechCrunch“ sakė Stanley. „Serendipiškumas yra priešingybė tam, kai ką nors reikia rasti per tikslus“.
Idėja ieškoti naujovių savaime prasidėjo kaip algoritminė koncepcija, kurią Stanley tyrinėjo, vadino atviruoju, AI tyrimų, susijusių su sistemomis, kurios „tiesiog amžinai gamina įdomius dalykus“, sritis.
„Atvirosios sistemos yra tarsi dirbtinai kūrybingos sistemos“, – sakė Stanley, pažymėdamas, kad žmonės, evoliucija ir civilizacija taip pat yra atviros sistemos, kurios ir toliau kuria save netikėtais būdais.
Ši algoritminė įžvalga peraugo į Stanley gyvenimo filosofiją. Jis net parašė knygą apie tai 2015 m., jam paskambino buvęs doktorantas Joelis Lehmanas Kodėl didybės negalima planuoti. Ši koncepcija įsibėgėjo, todėl Stanley tapo tarptautiniu židiniu, skleidžiančiu įžūlią idėją, kad iš tikrųjų galite daryti dalykus dėl to, kad jie yra įdomūs, o ne dėl to, kad jums reikia įvykdyti kokį nors užsibrėžtą tikslą.
Tačiau 2022 m., vadovaudamas atvirojo tipo programai OpenAI, Stenlis sakė, kad jis „virto iš nepasitenkinimo“ ir „išgyveno šią epifaniją“, kai nusprendė nustoti kalbėti apie atvirumo perteikimą platesnei auditorijai, o pradėti ką nors dėl to daryti. .
O kas būtų, jei jis, paklausęs savęs, sukurtų „serendipity“ tinklą – sistemą, sukurtą taip, kad padidėtų serendipizmo tikimybė, kad kiti žmonės galėtų džiaugtis?
Taigi jis metė darbą ir ėmėsi kurti „Maven“ – socialinį tinklą, sukurtą remiantis atviru AI algoritmu, kuris vystosi siekiant naujovių. Prisiregistruodami vartotojai pasirenka eilę temų, kurių reikia sekti – nuo neurologijos iki auklėjimo – ir algoritmas parodo jiems įrašus, atitinkančius jų interesus. Šiandieniniai socialinės žiniasklaidos algoritmai taip pat parodo dalykų, kurie jums gali atrodyti įdomūs, tačiau skirtumas yra tas, kad jie optimizuoti siekiant maksimaliai padidinti naudotojų įsitraukimą, dažnai didinant sensacingą turinį, kad būtų sukurta daugiau skelbimų parodymų ir pajamų. Maven, priešingai, ne tik rodo populiariausius įrašus jums įdomiomis temomis. Algoritmas rodo jums įrašus pagal tikimybę, kad jie bus patrauklūs.
Turbūt revoliucingiausias, Maven panaikina dabartinę socialinės žiniasklaidos sąranką – nėra teigiamų įvertinimų, teigiamų balsų, pakartotinių įrašų ar sekimų ir nėra jokio būdo išplėsti turinį masėms.
Vietoj to, kai vartotojas ką nors paskelbia, algoritmas automatiškai nuskaito turinį ir pažymi jį atitinkamais pomėgiais, kad jis būtų rodomas tuose puslapiuose. Vartotojai gali pasukti serendipity slankiklį, kad išsiskirtų už jų nurodytų interesų, o platformoje veikiantis algoritmas sujungia vartotojus su susijusiais interesais. Taigi, jei, pavyzdžiui, stebite pokalbius apie miestų planavimą, Mavenas taip pat gali pasiūlyti pokalbius apie viešąjį transportą.
Ir nors nėra galimybės stebėti žmonių platformoje, galite matyti ir susisiekti su kitais žmonėmis, kurie seka jus dominančias temas.
Daugeliu atžvilgių Mavenas jaučiasi kaip priešnuodis šiandieninei socialinei žiniasklaidai, kur „visiškai matomas objektyvus paradoksas“, kai žmonės susigundo kurti sensacingą turinį, kuris sulauks daugiau dėmesio ir populiarumo.
„Aido kameros ir toksiškumas, narcisizmo stiprinimas ir asmeninis prekės ženklas tapo visiškai nekontroliuojami, todėl žmonės praranda sielą ir virsta prekės ženklais“, – sakė Stanley.
Priklausomybę sukeliančios socialinės žiniasklaidos savybės, žala paauglių ir suaugusiųjų psichinei sveikatai ir gebėjimas supriešinti tautas yra gerai dokumentuoti. Tai, pasak Stanley, yra nenumatytos ambicingų tikslų pasekmės, o populiarumo pavertimo kokybės pavyzdžiu rezultatas.
„Ir tada tu gauni visus šiuos kitus dalykus, nes kai esi išpopuliarėjęs, atsiranda iškreiptų paskatų“, – sakė jis.
Stanley pažymėjo, kad „Maven“ vartotojai gali pažymėti netinkamą turinį ar klaidingą informaciją, kai jis pasirodo, o jo AI aktyviai stebi, ar nėra labai uždegančio, įžeidžiančio „ar dar blogesnio“ turinio. Jis sakė, kad Mavenas negali ištaisyti žmogaus prigimties bjaurumo, tačiau pašalinus paskatas dalytis tokiu turiniu, Stanley tikisi, kad tai gali pakeisti „bendrą žmonių elgesio dinamiką“.
Kai kurios socialinės žiniasklaidos įmonės anksčiau bandė kovoti su tokiomis paskatomis. 2019 m. „Instagram“ išbandė, kaip paslėpti pomėgius pažaboti palyginimus ir įskaudinti jausmus, kylančius dėl turinio populiarumo. X, anksčiau buvęs „Twitter“, taip pat ruošiasi padaryti patinkančius asmenis privačius, tačiau dėl mažiau naudingų priežasčių. Labai Elono Musko įkvėptu mąstymo būdu, X tikslas yra labiau įsitraukti, leidžiant žmonėms privačiai pamėgti „įdomų“ turinį, kurio jie kitaip nesaugotų savo viešo įvaizdžio.
Mavenas mažiau domisi vartotojų sujungimu su auditorija ir daugiau dėmesio skiria jų susiejimui su tuo, kas įdomu.
Monetizavimo problema
Stanley ir jo įkūrėjai – Blasas Morosas ir Jimmy Secretanas – sausio pabaigoje paleido „Maven“. Platforma viešai debiutavo gegužę kartu su „Wired“ funkcija, kuri, pasak Stanley, suteikė „Maven“ populiariausią vietą „Produktų medžioklė“ ir pritraukė tūkstančius užsiregistravusių asmenų.
Tai vis dar nedideli skaičiai, palyginti su kitais naujais socialinės žiniasklaidos erdvės dalyviais. „Bluesky“, pradėta 2021 m., prisiregistravo 5,6 mln. 2024 m. sausio mėn. „Mastodon“ aktyvių vartotojų buvo 1,8 mln. Farcaster, naujas kriptovaliutų pagrindu sukurtas socialinis protokolas, kuris ką tik surinko 150 milijonų dolerių, suskaičiavo apie 350 000 užsiregistravusių žmonių. Visi šie nauji tinklai turės gerokai išaugti, kad būtų laikomi sėkmingais.
Vis dar lieka atviras klausimas, ar „Maven“ netgi sugebės padidinti savo vartotojų bazę be labai nuodingų savybių, kurių nemėgstame, bet kurios vis dėlto sugrąžina mus į šiukšlių dėžę, kuri yra socialinė žiniasklaida.
„Maven“ 2023 m. surinko 2 milijonus dolerių per „Twitter“ įkūrėjo Ev Williams vadovaujamą raundą, Stanley pasakojo „TechCrunch“. „OpenAI“ generalinis direktorius Samas Altmanas taip pat dalyvavo ture. Stanley sakė, kad Williamsas ir Altmanas investavo, nes, kaip ir daugelis iš mūsų, kuriuos pamėgo Maveno beveik per saldus šiam pasauliui etosas, jie mano, kad pasauliui ir internetui reikia kažko panašaus.
Ir iš tiesų, Maveno idealistinė viltis pritraukti žmones prie įdomių idėjų yra gaivaus oro gurkšnis, kvepiantis 2000-ųjų pradžioje, kai internetas buvo ryšių ir tyrinėjimų vieta. Ankstyvųjų platformos naudotojų nuotaikos dažniausiai yra teigiamos ir optimistinės, nes daugelis į platformą atvyko dėl tikros ir nuoširdžios sąveikos ir pažadėtos laisvės nuo toksiškumo.
Tačiau ar idealizmo pakaks, kad vėliau, kai Mavenas norės augti, pritrauktų daugiau institucinių investuotojų?
„Manau, kad iššūkis, su kuriuo susiduriame, yra tas, kad einant į priekį, tai tampa vis sunkesniu ir sunkesniu būdu pritraukti pinigų“, – sakė Stanley, pažymėdamas, kad investuotojai neišmes milijonų, nebent bus aiškus kelias, kaip susigrąžinti savo investicijas.
„Man tereikia rasti tinkamus investuotojus į priekį ir greitai pereiti prie tvaraus verslo modelio“, – tęsė jis ir svarstė prenumeratos modelio idėją, kuri leistų Mavenui išlaikyti savo ideologiją.
Žinoma, yra ir kitų būdų, kaip Maven užsidirbti pajamų. Reklama yra vienas kelias, tačiau Stenliui mažiau patrauklus dėl to, kad ji yra susijusi su virusiškumu ir sensacingumu.
Be to, „Maven“ taip pat galėtų parduoti savo duomenis tokioms įmonėms kaip „OpenAI“, kurios moko savo algoritmus pagal duomenų srautus. „OpenAI“ anksčiau šį mėnesį pasirašė susitarimą su „Reddit“, kad mokytų savo dirbtinį intelektą pagal socialinės žiniasklaidos įmonės duomenis. Ir Maven vertės pasiūlymas AI požiūriu yra net ne tik platformos turinys – tai atvirasis algoritmas, paleidžiantis jį.
Stanley sakė „TechCrunch“, kad jis mano, kad atvirumas yra būtinas dirbtiniam bendrajam intelektui (AGI), AI tipui, kuriuo siekiama suderinti arba pranokti žmogaus galimybes atliekant įvairias pažinimo užduotis. Atvirumas yra „toks svarbus protingumo aspektas“, – sakė Stanley. „Tai tarsi šis kūrybingas ir smalsumo skatinamas buvimo žmogumi aspektas.
„Duomenys yra įdomūs DI požiūriu, nes tai yra duomenys apie tai, kas įdomu“, – sakė Stanley, pažymėdamas, kad dabartiniams AI modeliams trūksta intuityvaus supratimo, kas yra įdomu, o kas ne, ir kaip tai gali pasikeisti laikui bėgant. Tačiau, nors duomenys gali turėti AI vertę, Stanley teigė, kad Mavenas neturi susitarimo su jokia įmone, kad suteiktų prieigą prie tų duomenų.
Ir nors jis teigė neatmetantis tokios galimybės ateityje, jis labai gerai pagalvotų, kokios būtų dalijimosi tokiais duomenimis pasekmės.
„Man tai nėra esmė“, – sakė jis ir pažymėjo, kad nėra įsitikinęs, kad būtų gerai, jei neuroniniai tinklai būtų visiškai atviri, nes dėl to bet kokios kūrybinės žmonių pastangos gali tapti visiškai beprasmiškos.
„Aš tikrai norėjau sukurti šią pasaulinę linksmą bendruomenę“, – sakė jis. „Nėra taip, kad turiu šalutinį planą, kad naudosime Maven kurdami atvirą AI ar pan. Tiesiog norėjau sukurti ką nors žmonėms, nes pradėjau jausti, kad visi vis daugiau ir daugiau kalbėsis su pokalbių robotais ir būsime vis mažiau susiję su kitais žmonėmis. Ir aš prie to prisidėjau būdamas AI tyrinėtojas.
„Kažkas apie šią „serendipity“ tinklo idėją privertė mane morališkai geriau jaustis, nes iš tikrųjų galėčiau prisidėti prie to, kad žmonės būtų labiau susiję, o ne mažiau.