„Tave užvaldo ne šiluma, o drėgmė“, – kažkur pasakė tėtis.
Jo vaikai gali vartyti akis, ypač jei vasarą praleido pietvakarių dykumoje, tačiau jų tėtis bent iš dalies yra teisus: dėl didelės drėgmės žmonės ne tik jaučiasi mažiau jaustis, bet ir apkrauna oro kondicionavimo įrenginius. Pusė energijos, sunaudojamos įprastam oro kondicionieriui, išleidžiama drėgmei iš oro pašalinti.
Tokioms įmonėms kaip „Amazon“, „Walmart“, „UPS“ ir „FedEx“, kurios valdo didžiulius sandėlius, oro kondicionavimas kelia vis didesnį susirūpinimą. Temperatūra sandėliuose gali pakilti nepatogiai, potencialiai pavojingai karšta.
Vienas startuolis stengėsi išspręsti drėgmės problemą. „Transaera“ kuria unikalų oro kondicionierių namams ir butams, kuriame naudojama speciali medžiaga, kuri pašalina drėgmę prieš vėsinant orą. Kadangi daugiau nei 2 milijardai žmonių karštuose ir drėgnuose regionuose vis dar neturi oro kondicionavimo, bendrovė tikisi, kad gali padėti patenkinti šį poreikį ir sumažinti reikalingą energijos kiekį.
Tačiau pirmiausia, nors jis tiksliai suderina produktą vartotojams, jis diegia didesnius įrenginius komerciniams pastatams, pvz., sandėliams. Antradienį ji įrengė pirmąjį iš jų ant kliento stogo, bendrovė išskirtinai pasakojo „TechCrunch“. Ši speciali lauko oro sistema (DOAS) sausina į pastatą patenkantį šviežią orą, sumažindama oro kondicionieriaus apkrovą.
„DOAS yra nedidelė rinkos dalis, tačiau tai augantis segmentas“, – „TechCrunch“ sakė vienas iš įkūrėjų ir generalinis direktorius Sorin Grama. „Tai tik lengvesnis įėjimo taškas“.
2017 m. įkurtas Somerville, Masačusetso valstijoje įsikūręs startuolis iki šiol surinko 7,5 mln. USD, įskaitant 4,5 mln. USD pradinį turą, sakė Grama. Šiuo metu ji renka 6 milijonus dolerių savo įrangos lauko bandymams paremti.
Pagrindinė „Transaera“ technologija yra patentuota medžiaga, dengianti šilumos siurblio šilumokaičius, kurie primena automobilio radiatorių. Transaera DOAS oras, patenkantis į įrenginį, praeina per specialią medžiagą, kuri pašalina drėgmę iš oro. Tada sausesnis oras patenka į garintuvo gyvatukus, kurie atvėsina orą, kad atitiktų temperatūrą pastato viduje.
Oro kondicionieriai ir oro sausintuvai generuoja šilumą pašalindami iš oro drėgmę. Paprastai ši šiluma švaistoma, tačiau „Transaera“ ją pakartotinai panaudoja, kad pašalintų drėgmę iš džiovinimo medžiagos, kuri yra ant poringo rato. Kai ratas praeina pro įeinantį orą, jis sugeria drėgmę. Tada pakrautas sausiklis sukasi toliau nuo įeinančio oro ir per išmetamąją šilumą, išsiskiriančią iš garintuvo ritinių. Šiltas oras išneša nepageidaujamą drėgmę į lauką. Žiemą sistema gali apsisukti, padėdama išlaikyti patalpų drėgmę, nes šilumos siurblys sušildo įeinantį orą.
Daugelis kitų DOAS sistemų, šiandien veikiančių ant komercinių stogų, taip pat naudoja šilumos siurblius įeinančiam orui sausinti, tačiau kadangi jos priklauso nuo šaltos temperatūros, kad vanduo kondensuotųsi ant gyvatukų, iš jų sklindantis oras gali būti per daug atvėsintas, palyginti su tuo, kas yra pastate ( ypač pavasarį ir rudenį, kai oras gali būti nepakankamai šiltas, kad būtų galima įjungti oro kondicionierių). Tada įrenginiai turi pakartotinai pašildyti orą, dažnai naudojant gamtines dujas. „Tai tikrai neefektyvus, kvailas būdas sukurti šias specialias lauko oro sistemas“, – sakė Grama.
Pasak jo, „Transaera“ metodas sunaudoja net 40 % mažiau energijos nei dabartiniai aukščiausios klasės DOAS. Kol kas bendrovės technologija gyvena ant vieno komercinio stogo, tačiau Grama teigė, kad jų bus daugiau. Neseniai atliktas tyrimas rodo, kad reikia skubiai: kadangi norint pašalinti drėgmę reikia tiek daug energijos, ji yra atsakinga už 1% visų šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijų. Tai yra maždaug pusė to, ką sukuria aviacija – sektorius, kuris buvo daug labiau tiriamas. 40 % sumažinus sausinimo energijos suvartojimą, tai būtų rimta įduba. Tėtis pritartų.